Obrazovanje za demokratiju i građansko društvo
Cilj predmeta građansko vaspitanje je da učenici steknu saznanja, razviju veštine, formiraju stavove i usvoje vrednosti potrebne zaodgovorno i aktivno učestvovanje u životu zajednice kojoj pripadaju.
Saznanja:
– upoznavanje sa Konvencijom o pravima deteta
– upoznavanje sa konceptima prava i odgovornosti (obaveze)
– upoznavanje sa školskim pravilima i procedurama
– upoznavanje sa demokratskim načinima odlučivanja
– upoznavanje prava i odgovornosti svih građana na nivou zajednice kojoj pripadaju
– razumevanje značenja ključnih pojmova koji se odnose na građanina, državu i vlast
– razumevanje volonterskog pokreta i značaja volonterskih akcija
– upoznavanje sa institucijom Učeničkog parlamenta, njegovom ulogom i značajem u školi
– razumevanje značaj aktivnog uključivanja u život škole i lokalne zajednice
– upoznavanje sa uzrocima različitog stepena ostvarenosti prava deteta u savremenom svetu
– upoznavanje sa mestom, ulogom i značajem međunarodnih organizacija koje se u svom radu bave unapređivanjem položaja dece
– razumevanje mesta, uloge i odgovornosti države, društva, porodice i deteta u unapređivanju položaja dece u jednom društvu
– razumevanje uloge i značaja medija u savremenom društvu, sa posebnim osvretem na ulogu u kreiranju slike deteta u društvu
Veštine:
– razvijanje komunikacijskih veština neophodnih za saradničko ponašanje,
– razvijanje veština argumentovanje stavova i izražavanje mišljenja
– obučavanje tehnikama timskog rada;
– razvijanje sposobnosti kritičkog prosuđivanja i odgovornog odlučivanja i delanja
– razvijanje veština za aktivno učešće u životu škole i za unapređivanje uslova školskog života
– razvijanje veština za aktivno učešće u životu lokalne zajednice i za unapređivanje uslova života zajednice
– razvijanje veština koje su od značaja za aktivnu ulogu u unapređivanju položaja dece u društvu
– unapređivanje veština kritičkog razmatranja informacija dobijenih putem različitih medija
Stavovi:
– razvijanje i negovanje vrednosti kao što su: humanizam, tolerancija, uvažavanja različitosti, nediskriminacija, odgovornost, pravednost, saradnja, aktivizam
– razumevanje koncepta univerzalnosti prava deteta i ljudskih prava
– podsticanje učenika da se angažuju u različitim inicijativama i akcijama
– razumevanje značaja inicijative za postizanje promena u društvenoj zajednici
– podsticanje razvoja kritičkog odnosa prema pojavama zloupotrebe prava deteta
– razvijanje proaktivnog stava kod dece od značaja za njihovu aktivnu ulogu u unapređivanju položaja dece u društvu
Način i metod rada
Realizacija programa zasniva se na korišćenju interaktivnih metoda – kooperativnirad nastavnik – učenici, kooperativni rad u malim grupama, timski rad, tehnika “mozgalica”, grupna diskusija, simulacija i igranje uloga, i istraživačkih metoda rada, diskusija, argumentovanje, debata, analiza slučaja, poređenje i pokretanje inicijative.
Sadržaj po razredima
Peti razred
Fokus programa građanskog vaspitanja u petom razredu ješkola i učešće učenika u školskom životu.
Teme:
1) Upoznavanje sa osnovnim elementima programa: Konvencija o pravima deteta, odnos prava i odgovornosti, timski rad
2) Sagledavanje uslova školskog života (uočavanje problema koji zahtevaju hitno rešavanje)
3) Izbor problema na kome će se raditi
4) Sakupljanje podataka o izabranom problemu
5) Aktivizam i participacija – izrada plana akcije za rešavanje datog problema
Šesti razred
Fokus programa građanskog vaspitanja u šestom razredu usmeren je na lokalnu sredinu i učešće učenika u aktivnostima od značaja za život zajednice u kojoj žive.
Teme:
1) Upoznavanje sa osnovnim elementima programa: građanin, demokratija, vlast, mere vlasti
2) Uočavanje problema u zajednici
3) Izbor problema na kome će se raditi
4) Sakupljanje podataka o izabranom problemu
5) Izrada studije – predlog mera i aktivnosti za rešavanje datog problema
U skladu sa njihovim interesovanjima, u okviru ovih koraka učenicima se nudi mogućnost da se bave temama kao što su bolesti zavisnosti, rizici i opasnosti, uticaj vršnjaka.
Sedmi razred
Sadržaji u sedmom razredu usmereni su na usvajanjekoncepta ljudkih prava i razumevanje značenja ključnih pojmova koji se odnose na građanina, državu i vlast;
Teme:
1) Građanin: istorijski razvoj građanskih prava i sloboda, karakteristike odgovornog i aktivnog građanina, mesto i uloga deteta kao građanina u društvu, načini razvijanja građanske odgovornosti, volonterski pokret i volonterske akcije;
2) Država i vlast: obeležja države, vrste i nivoi vlasti, neophodnost postojanja i ograničenje vlasti;
3) Učenički parlament i inicijativa: šta je učenički parlament, podsticanje učenika da se angažuju u različitim inicijativama i akcijama.
Osmi razred
Sticanje znanja o uzrocima različitog stepena ostvarenosti prava deteta u savremenom svetu i upoznavanje sa ulogom medija u kreiranju slike deteta u društvu.
Teme:
1) Deca u savremenom svetu: Položaj deteta u društvu – mesto, uloga i odgovornost države, društva, porodice; Činioci koji utiču na ostvarenost dečijih prava; Položaj dece u Srbiji; Kompetencije dece značajne za uključivanje u aktivnosti koje doprinose poboljšanju položaja dece u društvu; Aktivnosti za unapređivanje položaja dece u Srbiji;
2) Mediji u savremenom svetu: Uloga medija u životu ljudi; Mediji kao izvor informacija i dezinformacija; Mediji i prava deteta; Uloga medija u obrazovanju dece.
Ocenjivanje:
Opisno – opisuje se angažovanje učenika u radu: učešće u diskusijama, debatama, doprinos timskom i radu u grupi, iznošenje i argumentovanje mišljenja, stavova, aktivan doprinos u izvođenju zajedničkih zaključaka.
Zaključna ocena: ističe se, dobar, zadovoljava.
Kriterijumi: angažovanje u radu, redovnost pohađanje nastave, poštovanje dogovorenih pravila (poslednja dva su preduslov prvom).
Predmetni nastavnik – Dragica Miražić Nemet