Profesionalni razvoj podrazumeva stalno preispitivanje i razvijanje kompetencija zaposlenih na poslovima obrazovanja i vaspitanja radi kvalitetnijeg obavljanja posla i unapređivanja razvoja dece/učenika/polaznika i nivoa njihovih postignuća.
Obavezni deo profesionalnog razvoja je stručno usavršavanje, koje se ostvaruje kroz različite aktivnosti.
Sastavni deo profesionalnog razvoja jeste i razvoj karijere napredovanjem u određeno zvanje.
Stručno usavršavanje je obavezna aktivnost zaposlenih na poslovima obrazovanja i vaspitanja utvrđena pedagoškom normom, u okviru 40-časovne radne nedelje.
Stalno stručno usavršavanje ostvaruje se aktivnostima:
- koje preduzima ustanova u okviru svojih razvojnih aktivnosti;
- savladavanjem odobrenih programa stručnog usavršavanja;
- učešćem na odobrenim stručnim skupovima;
- koje preduzima Ministarstvo prosvete, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Pedagoški zavod Vojvodine, centri za stručno usavršavanje;
- koje se organizuju u okviru projekata i programa vaspitanja i obrazovanja na međunarodnom nivou i kroz projekte mobilnosti;
- koje preduzima ustanova, a odnose se na razvijanje partnerstva sa drugim ustanovama i razvoj prakse horizontalnog učenja;
- koje preduzima zaposleni na poslovima obrazovanja i vaspitanja u skladu sa ličnim planom stručnog usavršavanja, a nisu obuhvaćene tač. 1)-6);
- koje ostvaruju visokoškolske ustanove na osnovu programa u okviru celoživotnog učenja.
Stalno stručno usavršavanje u ustanovi ostvaruje se:
- izvođenjem uglednih časova, demonstriranjem postupaka, metoda i tehnika učenja i drugih nastavnih, odnosno vaspitnih aktivnosti;
- izlaganjem na sastancima stručnih organa i tela koje se odnosi na savladan program stručnog usavršavanja ili drugi oblik stručnog usavršavanja van ustanove, sa obaveznom analizom i diskusijom;
- prikazom stručne knjige, priručnika, didaktičkog materijala, stručnog članka, istraživanja, studijskog putovanja i stručne posete sa obaveznom analizom i diskusijom;
- učešćem u: istraživanjima, projektima obrazovno-vaspitnog karaktera u ustanovi, projektima mobilnosti, programima od nacionalnog značaja u ustanovi, stručnim i studijskim putovanjima i posetama, međunarodnim programima, skupovima i mrežama, zajednicama profesionalnog učenja, programu ogleda, radu model centra;
- ostvarivanjem aktivnosti u školi vežbaonici;
- ostvarivanjem aktivnosti u okviru pripravničke, odnosno mentorske prakse;
- aktivnostima koje se odnose na razvijanje partnerstva sa drugim ustanovama i razvoj prakse horizontalnog učenja.
Oblici stručnog usavršavanja van ustanove su:
- program stručnog usavršavanja koji se ostvaruje izvođenjem obuke;
- stručni skupovi, i to:
- kongres, sabor;
- susreti, dani;
- konferencija;
- savetovanje;
- simpozijum;
- okrugli sto;
- tribina;
- letnja i zimska škola.
Navedeni oblici stručnog usavršavanja mogu biti organizovani kao domaći i međunarodni.